سپتیک تانک

 





سپتیک تانک چیست؟

سپتیک تانک سازه هایی هستند که برای دفع فاضلاب در مکانهایی استفاده می شوند که سیستم فاضلاب وجود ندارد و نمی توان آنها را ساخت. قیمت سپتیک تانک از مهمترین عامل های انتخاب مشتری است.  سپتیک تانک ، مخازن سپتیک نیز نامیده می شوند، یک مخزن مهر و موم شده قبل از تصفیه است که فاضلاب خانگی را از محل سکونت یک یا یک گروه دریافت می کند. این ماده برای جداسازی جامدات و مایعاتی است که می توانند از فاضلاب ته نشین شده یا شناور شوند و به مواد آلی اجازه دهند تا قبل از خروج قسمت مایع از استخر بایستند و پوسیده شوند. تصفیه پساب ها باید با سیستم اضافی انجام شود. مخازن سپتیک تانک به ساختمانهایی متصل می شوند که به منبع آب شهری متصل هستند و یا حتی در صورت عدم وجود آب شبکه از آب فراوانی استفاده می کنند. تمام فاضلاب ساختمانها می توانند از این طریق تأمین شوند. اگر حذف فاضلاب از مخزن سپتیک مشکلاتی ایجاد کند، فقط اتصال توالت به مخزن سپتیک انجام می شود.آب باران به هیچ وجه به مخزن سپتیک تانک داده نمی شود. اصل اصلی در پردازش مخازن سپتیک نگهداری و پوسیدگی مواد جامد و خارج نمودن آنها از دهانه خروجی بدون آسیب رساندن به قطعات مایع است.

مدت زمان نگهداری چربی داخل این نوع چربی گیرچقدر است؟

تمام چربی گیر هایی که ارائه می شود دارای دستگاه های کنترل کننده جریان هستند، بنابراین در اکثر مواقع نیازی به نگرانی درمورد این مسئله نیست. کنترل جریان باعث کاهش نسبت می شود و بنابراین زمان کافی رابرای نگهداری فاضلاب درون چربی گری ایجاد می کند.

در واقع، روشی که بعضی از واحد های بهداشتی، ایمنی و مهندسی بیان می کنند، حداکثر زمان برای ذخیره ی آب در چربی گیر بر اساس حجم آناست، به این معنا که اگر شما ۳ گالن در دقیقه جریان ورودی دارید و یک چربی گیر با حجم مخزن ۳۰ گالن داشته باشید،زمانی کم تر از ده دقیقه قادر به نگهداری آب در مخزن هستید.

این مدت زمان از تقسیم حجم مخزن به دبی فاضلاب ورودی به دست می آید.

همچنین توجه داشته باشید که به دلایل بهداشتی، چربی گیر ها مهر و موم شده اند و باز نیستند. باز کردن برخی از مارک های چربی گیردشوار است اما در همه موارد، همه چربی گیر ها مهر و موم شده اند.

حتما از اندازه مورد نیاز چربی گیر پلی اتیلن خود قبل از سفارش اطمینان حاصل کنید. در صورت شک داشتن در این موارد مخزن تا زمانی که از نیاز خود اطمینان پیدا نکرده اید سفارش ندهید.

اگر چربی گیر پلی اتیلن خود را کوچک تر ازمقدار متناسب آن خریداری کنید، ممکن است مقداری از فاضلاب ورودی از آن عبور کند وهمچنین ممکن است نیاز داشته باشید تا مخزن را به طور مداوم پمپ کنید تا چربی را ازآن خارج کنید.

شرایط نگهداری و بالابردن کارایی سپتیک تانک

یکی از نکاتی که باید بعد از نصب سپتیک تانک به آن توجه کرد ، نحوه استفاده و بالا بردن کارایی سپتیک تانک می‌باشد . مواردی که در هنگام استفاده از سپتیک تانک باید به آنها توجه نمود عبارت ‌اند از:

۱- حتماً می ‌باید برای دستگاه سپتیک از ونت هدایت گازهای بدبو به بالاترین نقطه ساختمان استفاده کرد ؛ چرا که در صورتی که این موضوع رعایت نشود موجب انفجار سپتیک تانک می‌گردد .

۲- پساب خروجی از سپتیک تانک فاضلاب به‌هیچ‌عنوان قابل‌استفاده جهت آبیاری فضای سبز روی سطح زمین نمی ‌باشد .

۳- به منظور بالا بردن کارآیی سپتیک تانک می‌بایست از ریختن آنچه موجب از بین رفتن باکتری ‌های بی ‌هوازی می‌گردد از جمله مواد شوینده آنتی باکتریال ، آب باران که غنی از اکسیژن است و جلوگیری نمود.

عملکرد سپتیک بتنی

عملکرد طولانی مدت سپتیک تانک وابسته به موادی است که با آن ساخته می شوند، برای سپتیک تانک بتنی این موضوع بسته به روش ساخت بتن و طرح اختلاط آن و میلگرد های مصرفی است.

به منظور عملکرد بهتر، نیاز است که دیواره و کف مخزن به صورت یکپارچه و پیوسته ساخته شوند در سقف مخزن به صورت دال در محل اجرا گردد.

آب بند کردن سپتیک تانک بتنی

آب بند نمودن سپتیک تانک بتنی یکی از نکات مهم اجرای آن محسوب می شوند زیرا در صورت خروج فاضلاب از مخزن و نشت فاضلاب به محیط اطراف می تواند زنگ خطری برای محیط زیست اطراف منطقه باشد. یک روش آسان برای تست آب بندی سپتیک قبل از ورود فاضلاب به آن، پر کردن کل مخزن با آب است که از این طریق می توان تا حدودی از آب بند بودن سپتیک تانک اطمینان حاصل کرد.

در کارخانه نیز، سپتیک تانک پیش ساخته بتنی با آب پر کرده و به آن ۲۴ ساعت زمان ماند می دهند اگر بعد از ۲۴ ساعت مقدار آب درون سپتیک کاهش نیابد، سپتیک تانک ساخته شده مورد قبول است. ولی از آنجایی که ممکن است که مقداری از آب درون سپتیک تانک توسط بدنه بتنی سپتیک جذب شود که این مساله سبب کاهش میزان آب موجود در سپتیک تانک شده و نیاز است که دوباره به آن ۲۴ ساعت زمان ماند داده شود و سپس مقدار آب موجود در سپتیک تانک اندازه گیری شود. اگر ۳ مترمکعب از آب درون سپتیک تانک کم شده باشد سپتیک تانک ساخته شده رد شده و مورد قبول نیست.





مزایای سپتیک تانک بتنی

قیمت سپتیک تانک بتنی در مقایسه با سایر سپتیک تانک ها ارزان تر است ( به دلیل قیمت پایین سیمان و بتن در ایران)

مقاومت بالا در برابر ضربه ( سپتیک تانک های پلی اتیلنی و فایبرگلاس مقاومت کمتری نسبت به ضربه دارند)

عدم صرف زمان طولانی در پروسه ساخت و نصب

بدون نیاز به نیروی بهره بردار (free operator)

آب بندی کامل و عدم نشت فاضلاب از دیواره سپتیک تانک بتنی

به حداقل رساندن گرفتگی شبکه جمع آوری فاضلاب و چاه های جذبی

حجم سپتیک تانک بتنی

حجم سپتیک تانک بتنی از روی سرانه تولید فاضلاب به ازای هر نفر و تعداد افراد تحت پوشش سیستم مشخص می گردد. سرانه تولید فاضلاب در مناطق مختلف و همچنین کاربری ای مختلف متفاوت است، برای مثال سرانه تولید فاضلاب در زاهدان با سرانه تولید فاضلاب در جزیره کیش بسیار متفاوت است و به سطح رفاه و فرهنگ و شیوه زندگی بستگی دارد. کاربری های مختلف نیز در سرانه تولید فاضلاب تاثیر گذار هستند. برای مثال تولید فاضلاب ده نفر انسان در کاربری مسکونی با ده نفر انسان در کاربری اداری و یا کمپ کارگری و ... متفاوت می باشد. بنابراین برای اندازی گیری دبی فاضلاب ورودی به سپتیک تانک بتنی در طول شبانه روز، تعداد نفرات و کاربری محل استفاده مورد نیاز می باشد تا بتوان از روی آن حجم مورد نیاز برای سپتیک تانک بتنی را بدست آورد.

فاضلاب:

با توسعه شهرها و افزایش جمعیت و گسترش صنایع روزبه روز بر اهمیت کنترل آلودگی آبها،خاک ها، افزوده می گردد فاضلاب خانگی و فاضلاب های دیگر دارای مقدار زیادی موارد خارجی از قبیل پس مانده های غذایی ناشی از شسته شوی ظروف و نظافت و ترشحات و فضولات انسانی می باشند که باعث آلودگی محیط زیست می گردد.

کشور ایران از نظر آب و هوایی در منطقه خشک قرار گرفته است، از طرفی در سال­های خشکسالی و سال­هایی که بارندگی سالیانه از میانگین بارندگی سالیانه کمتر است، مشکلات آب با توجه به منابع فعلی آب موجود دوچندان می­شود. در اوایل قرن بیستم،فاضلاب اغلب جوامع مستقیما به جویبارها، رودخانه ها دریاها، تخلیه می شد که حاصل این کار تجمع لجن، ایجاد بوهای نامطبوع و مزاحم و شرایط زشت و بد ظاهری می بود.

در طی چند دهه اخیر با توسعه صنعت و تکنولوژی مسئله فاضلاب های صنعتی نیز از مشکلات عمده زیست محیطی محسوب می شود و فاضلاب های صنعتی به دلیل تنوع و کیفیت و کمیت متغیر و متفاوت با فاضلاب های خانگی نیاز به توجه و مراحل تصفیه بیشتر دارد.

هدف از تصفیه فاضلاب

بازچرخانی آب های مصرف شده

حفظ محیط زیست و اکوسیستم های طبیعی

حفظ منابع آب سالم

کنترل و کاهش عوامل بیماری زا

حفظ سلامت عمومی

کاربرد فاضلاب های تصفیه شده در کشور های مختلف جهان از دیر باز رواج داشته  است. در کشور های پیشرفته فقط فاضلاب­های تصفیه شده با رعایت اصول و ضوابط زیست محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرند. محور این قوانین حفظ سلامتی انسان، حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی خاک و آب بوده و در دوره های زمانی مشخصی مورد بازنگری قرار می گیرد. در حالیکه در کشور های در حال توسعه، علاوه بر فاضلابهای تصفیه شده گاهاً از فاضلاب­های خام نیز برای تولید محصولات کشاورزی استفاده می ‌شود.






نظرات